I'll take you high

Har inte orkat blogga, haft något att blogga om men nu tänkte jag försöka igen.

Kan börja med att berätta att det gick sådär med LCHF för mig, tyckte det blev urtrisst när jag fick slut på ideer till vad jag kunde laga för mat. Men nu ska jag börja om och faktiskt göra en ansträngning! Ska bli medlem på LCHF.se där jag kan ta del av recept och föra en matdagbok, blir nog lite mer motiverande. 

Det är dock sjukt svårt att hålla fingrarna i styr när grannarna kommer över men en enorm chokladtårta som ser ut att smaka gudomligt. (kan berätta att den smakade lika gott som jag trodde, jag var tvungen att ta en liten pytte bit av den. I'm a sucker for candy :( )

Tänkte börja med att lägga upp recept på LCHF maträtter. Kommer aldrig att kunna skriva upp exakta mått då jag improviserar när jag lagar, man får helt enkelt gå på magkänslan om man vill testa!

Här kommer första receptet som är: Soltorkadtomat och mozzarella fylld kycklingfilé med vitlökspaprikor.

För 1 pers

LÄTT - Tar ca 40 min ( 30 min kan man titta på tv och vänta på att ugnen gör sitt jobb, najs!)

Ingredienser: 

1 Kycklingfilé

ca 5 klyftor - Vitlök

1/3 Mozarella

färsk basilika

2-3 msk inlagda soltorkade tomater

½ paprika

Rapsolja

Salt 

Svartpeppar


Gör såhär:
Sätt ugnen på 200.

Ta fram en ungsfastform.

Skär isär kycklingfilén så att du kan stoppa fyllningen i den.

Hacka massor med basilika och lägg i en liten skål.

I samma skål lägger du tärnad mozarella och soltorkade tomater (det är bara bra om oljan från tomaterna följer med).

Salta, peppra och pressa en klyfta viltök över, Rör om!  

Fyll kycklingen med röran, man kan ev. försluta kycklingen med tandpetare. Gnid sedan in svartpeppar på kycklingens ovansida.

häll lite olja i botten på ungsformen, och lägg sedan över kycklingen där.

Skiva paprikan och lägg den bredvid kycklingen.

Skala vitlöksklyftorna noggrant och dela dem på hälften, lägg sedan ner dem bland paprikan. (om man tycket detta låter konstigt, kan jag meddela att de smakar inte alls som när de är råa utan får en mycket sötare och mildare smak efter en omgång i ugnen)

In med hela härligheten i ugnen tills det är klart (det är olika berroende på hur stor kyckling man har).

ÄT! 
 
Fångade ingen bild på det hela när det såg gott ut... men det var gott och det är väl det viktigaste!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0